Chuhai

In Japan is het een heel normaal fenomeen om alcohol te drinken met collega’s. Het is zelfs een sociaal gebeuren waar je als gemiddelde werknemer niet onderuit kan. Nu is het zo dat Japanners in het bezit zijn van een gen-defect, wat er ten eerste voor zorgt dat ze een stuk sneller dronken worden, en ten tweede zijn de katers van een Japanner stukken erger dan die van de gemiddelde westerling. Het is dan ook niet zomaar dat de Japanse term voor kater “Futsukayoi” is. Dit betekend letterlijk “twee dagen dronken”. Het is een vrij duidelijke omschrijving van hoe een Japanner het nuttigen van alcohol ervaart.

De jongeren in Japan hebben echter niet zoveel zin meer in de verplichte dronken avonden met collega’s. Ze willen best een sociaal drankje doen, maar kiezen er liever voor niet laveloos op huis aan te gaan. Dit resulteert in een ongekende populariteit van drankjes met en lage alcoholische waarde. Op deze manier kun je wel lekker drinken, maar wordt je niet meteen stomdronken. Chuhai (ook wel Chu-hi genoemd) is zo’n voorbeeld van een populaire drank. Het alcoholpercentage ligt zo rond de 4 Ć  5%. Er zijn veel smaakvariaties te krijgen, waaronder bessensmaak en grapefruit.